Priser inkl. moms

Järnias köpvillkor på Jarnia.se

Personal 21

1. Allmänna villkor

Järnia tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

2. Beställning

Beställning av Järnias produkter kan göras här i webbutiken. Inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställning är bindande från Järnias sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Järnia förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den.

3. Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 12% eller 25% och anges i svenska kronor. Järnia reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. fakturaavgift tillkommer. Priserna som visas på jarnia.se gäller alla beställningar som sker via jarnia.se. I fysiska Järniabutiker kan det förekomma prisvariationer.

4. Betalning

Betalningssätt

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  • 1. Delbetalning via Klarna.
  • 2. Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  • 3. Kortbetalning med VISA, MasterCard eller American Express.
  • 4. Betalning i hämtbutik, betalning kan ske med kontanter, kortbetalning eller Järnias digitala presentkort.

4.1 Delbetalning via Klarna

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter där du själv väljer hur mycket du ska betala varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 mån-tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

4.2 Faktura

Vi erbjuder möjligheten att handla på faktura via vår samarbetspartner Klarna.

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Betalningsvillkor

Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enighet med avtalet med e-­butiken debiteras en fakturaavgift om 0 kr.

Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr, samt en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkorHär hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnasdataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-­‐området.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.

4.3 Kortbetalning

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA, MasterCard, Diners eller American Express på jarnia.se. Vi samarbetar med DIBS Payment Services, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till jarnia.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till dibs betalväxel.

4.4 Betalning i butik

Om du valt att hämta din beställning i en hämtbutik ska du betala beställningen vid avhämtning. Du kan betala med kontanter, kort eller Järnias digitala presentkort.

5. Leveranstid

Våra leveranser skickas med PostNord. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Produkter märkta "beställningsvaror" levereras normalt inom 2 - 6 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma, i sådana fall kontaktar vi kunden. Järnia kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen. 

Hämtning i butik

Vid valet Hämtning i butik kommer aktuell butik att kontakta kunden med leveransinformation. Där framgår när varan förväntas finnas för avhämtning i butik. När varan finns tillgänglig för avhämtning i butik skickar butiken en bekräftelse till kunden. Kunden har då 3 arbetsdagar på sig att hämta ut sin beställning. Om så inte sker har Järnia rätt att annulera beställningen. 

6. Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Järnia förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

7. Frakten

Vad fraktkostnaden på din order blir redovisas i kassan. Där kan du även se vilka olika fraktsätt som finns tillgängliga. Fraktkostnaden varierar beroende på beställningens vikt och volym.

Våra fraktsätt till privatpersoner:

Postnord Varubrev 
Varubrevet levereras direkt till din postlåda. Varubrev inom Sverige delas ut till mottagarna redan vardagen efter inlämningsdagen. Om försändelsen är för stor för att rymmas i postlådan får du ett aviseringsmeddelande och kan då hämta beställningen på närmaste utlämningsställe. Varubrev används till paket upp till 1kg.

Mypack
Ditt paket levereras till Postnords ombud och du meddelas via e-post, sms eller brev när paketet finns att hämta. Paketet är framme inom 1-3 dagar, längre leveranstid kan förekomma beroende på vart det ska, se exakta leveranstider. Mypack används för paket upp till 20kg.

Hempaket
Hempaket är en tilläggstjänst som innebär att leveransen sker hem till din dörr. Hempaket är tillgängligt till privatpersoner i hela landet. Hempaket kan användas för försändelser upp till 35kg.

Hempaket - Skrymmande
För skrymmande försändelser används tjänsten PALL.ETT. Postnord levererar försändelsen till din tomtgräns. PostNord aviserar via telefon och kommer överens överens om tid och plats för leveransen hem till dig. 

Våra fraktsätt till Företag:

Företagspaket
DPD Företagspaket används till alla försändelser till företag och upp till 35kg. Med DPD Företagspaket är ditt paket framme vid företaget dörr innan arbetsdagens slut nästa vardag inom Sverige. Till vissa orter, samt för gods som hämtas eller körs ut längs med en lantbrevbärarlinje, gäller längre leveranstid. Se exakta leveranstider

Företagspaket Pall
Skrymmande leveranser till företag skickas med Postnords tjänst PALL.ETT. 
Beräkna leveranstid för palleveranser här.

Om man handlar flera varor i olika fraktklasser får du endast den fraktavgiften som har högst avgift.

8. Garanti

Vi vill att alla våra kunder ska bli 100 % nöjda med era köp. Om du får problem med en produkt - kontakta oss på kundtjanst@jarnia.se.
Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

Järnia följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

9. Öppet Köp/Ångerrätt

Järnia tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i originalförpackningen. Järnia förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning.

Varor skall returneras via PostNord, kontakta oss på kundtjanst@jarnia.se för att beställa dina returdokument. Det är dock kunden själv som står för returkostnaderna. Så snart vi har återfått varan så återbetalas dina pengar. 

Väljer du att hämta ut din order i en hämtbutik gäller förmånligare regler avseende öppet köp/ångerrätt. Vid köp i en fysisk Järniabutik har du alltid 30 dagars öppet köp alternativt 60 dagars bytesrätt (gäller ej bruten färg). Varan kan lämnas tillbaka i vilken Järniabutik som helst i Sverige så länge den är oanvänd, ligger i sin originalförpackning och kvitto kan uppvisas.

10. Reklamation

Järnia tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer och följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du som kund har 3 års reklamationsrätt. Anmälan skall ske inom skälig tid vilket är två månader. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör isf en reklamation till PostNord direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Järnia och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till kundtjanst@jarnia.se för att informera om reklamationen. 

Du som kund har rätt att återfå pengarna inom 30 dagar om köpet hävs från den dag då Järnia mottagit meddelandet från kunden avseende reklamationen. Om Järnia företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation skall eventuella fraktkostnader återbetalas inom 30 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan.

11. Outlösta paket

Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, får du betala kostnaderna för frakt och eventuell postförskottsavgift.Tänk på att lagertiden på PostNord har förkortats till 14 dagar. Outlösta paket debiteras en avgift, för närvarande 199 sek. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12. Reservation

Järnia reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

13. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

14. Personuppgifter

Personuppgiftsansvarig är Järniakedjan E-handel AB org nr 556958-7438.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig så som transport och fakturering, detta innebär att information om dig lämnas vidare till vår fakturapartner Klarna samt aktuell logistikpartner.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig raderas.

De uppgifter du lämnar till oss, när du väljer att acceptera nyheter och erbjudanden från Järnia, används för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig samt för marknadsföringsändamål. Vi kommer inte att lämna ut dina uppgifter till tredje part. Vill du ha mer information, ändra dina personuppgifter eller anmäla att du inte vill ha direktreklam av oss, är du välkommen att kontakta oss på kundtjanst@jarnia.se.